A reggeli fontossága a tartós fogyásban

A reggeli fontossága olyan téma, ami rendszeresen felbukkan a dietetikusok tanácsai között. Azt azonban még sajnos most is kevesen tudják, hogy miért fontos reggelizni, ha tartósan és egészségesen szeretnénk lefogyni, pedig az egész nap egyenletes  vércukorszint és a tartós fogyás szempontjából megkérdőjelezhetetlen a reggeli fontossága.

Sajnos a reggelizéssel kapcsolatban nagyon sok berögzült rossz szokás és nagy tévedések élnek a fejekben.

Például sokan hiszik azt, hogy úgy könnyebben fogynak, ha nem reggeliznek vagy rosszabb esetben beérik egy kávéval és abszolút nem tulajdonítanak jelentőséget a nap első étkezésének. Pedig a diétás reggeli elhagyása egy fogyókúra, pláne egy IR diéta esetén szarvashiba!

Nem tudom, hogy egyesekbe ez genetikailag van kódolva, vagy szoktatás kérdése, de azt igen, hogy a diétás reggeli elhagyása több olyan hátrányt is jelent a napi munkánkban, közérzetünkben és egész napos étkezésünkben, amelyekről álmunkban sem gondolnánk, hogy összefüggésben van a nap első étkezésének mellőzésével.

A reggeli fontossága megkérdőjelezhetetlen, ha fogyni akarsz!
A reggeli fontossága megkérdőjelezhetetlen, ha fogyni akarsz!

Mi történik, ha elbagatellizálod a reggeli fontosságát és rendszeresen nem reggelizel?

Még ha nem is érzed, hogy 8-10 órás éjszakai nemevés után éhes lennél, a szervezeted már nagyon várja a neki szükséges tápanyagokat.

Számolj csak utána: előző este mikor ettél utoljára?

Sokszor 8-10 óra is eltelik a vacsora és a másnapi ébredés időpontja között. Napközben ennyit ki nehezen bírnál ki étel nélkül, ugye?

Reggeli nélkül – beleszámítva a 10-12 órás tápanyaghiányt – tested úgy fogja érezni, hogy vészhelyzet van. Ha eddig nem jött tápanyag, akkor valószínűleg még jó darabig nem is fog -gondolja Ő…. Emiatt behúzza a vészféket és gondoskodik arról, hogy ha még egy ideig nem eszünk, akkor se essünk össze.

Mindezt úgy oldja meg, hogy a már bevitt tápanyagokat elraktározza, ahelyett, hogy felhasználná az anyagcseréhez és ezzel segítené a súlyunk csökkenését.

Gondolom, nem vagy meglepve, ha azt mondom, hogy ezeket a tartalékokat egy idő után a csípődön, a hasadon, a fenekeden, a tokádon…stb. kell keresned!

Vagyis a reggeli fontosságát néhány hónap, egy év távlatából fogod átértékelni, amikor egyre szűkebbek lesznek a ruháid!

A reggeli fontossága, avagy miért is reggelizz?

Ha ébredés után az első dolgaid egyike a reggelizés, akkor a szervezeted nem fog rákényszerülni a tartalékolásra, hiszen tudja, hogy minden reggel megkapja azt, ami neki jár. Szépen, kiszámíthatóan érkezik a táplálék, amit feldolgoz, lebont, mert úgyis tudja, hogy másnap reggel jön az utánpótlás!

(Hasonló ez, mint a havi fix: ha tudjuk, hogy következő hónap elején kapunk fizetést, bátrabban költekezel. Ha azonban bizonytalanná válik a jövő havi bevétel, meghúzod a nadrágszíjat és keveseb pénzt költesz!) 

Ha még csak most kezded rászoktatni magad arra, hogy ne felejts el enni, a reggeli fontosságát hamar meg fogod érteni!

Ugyanis ha kihagyod a reggelit, vagy ha nem minőségi táplálékot viszel be (pl. fehérlisztes péksütit), hamar újra és újra rád tör az nassolási vágy… Nos, ha reggelizel, ettől nem kell tartanod!

A nassolási kényszer kikerülésén túl nem mellékes az sem, hogy a minőségi reggeli szellemi frissességet és erős immunrendszert is biztosít agyunk számára: ugye Neked sem mindegy, hogy hogyan teljesítesz a munkahelyen, van-e türelmed még késő délután a gyerek hülyeségeihez vagy elég energiád az edzéshez?

Így már érted a reggeli fontosságát?

Reya tippje: A fogmosás, az öltözködés és a közösségi oldalak átböngészése közé vedd fel napi rutinként a reggelizést is, lehetőleg az ébresztőt követő fél-egy órán belül.

Miből áll az egészséges, diétás reggeli?

Tulajdonképpen nem is fogyókúrás vagy diétás reggeliről beszélünk, inkább arról az étrendről, ami a legtöbbünk számára így számodra is:

  • ideális,
  • szélsőségektől mentes és
  • hosszú távon tartható,
  • anélkül, hogy kínszenvedésként és lemondásként élnénk meg.

A nap első étkezésébe szinte bármi belefér (kivéve, ha ezek közül allergiás vagy valamelyik összetevőre):

  • szendvics teljes kiőrlésű gabonafélékből,
  • sovány sonka (csirke vagy pulyka),
  • friss zöldségek számolatlanul,
  • friss vagy cukormentes aszalt gyümölcsök,
  • különböző kásák (pl. hajdinakása, zabkása….stb.)
  • tojásos ételek (rántotta, tükörtojás, omlett, tojástekercs…stb.)
  • teljes kiőrlésű, cukormentes müzli,
  • tejtermékek (joghurt, túró, tej, sajtok…stb. – de a legjobb a növényi tej),
  • cukormentes, diétás lisztből készült sütemények (édesszájúaknak).

Összességében véve a tanácsom: reggelizz, reggelizz, reggelizz!

Lehetőleg ébredés után legkésőbb egy órán belül, teljes értékű étkezéssel, mert ez az az időpont, amikor a bevitt tápanyagok a leginkább hasznosulni tudnak.

Jó étvágyat a reggelihez!

Reya

(A cikkben szereplő információk nem helyettesítik az orvosi gyógykezelést és a szakképzett dietetikus tanácsait!)

Print Friendly, PDF & Email
 

One thought on “A reggeli fontossága a tartós fogyásban

  1. Na, ezzel nem értek teljesen egyet, saját tapasztalatból sem. A Testkontroll szerint (is) reggel és délelőtt a test méregtelenít (4-12 óra között), és aki ilyenkor jóóóóól bereggelizik, arra lerakódik az, ami nem tud kiürülni. Én csak nagyon könnyű étkeket reggelizek, többek között ezért is tudok karcsú maradni a családi túlsúlyos örökségben. És kávét inni sem szoktam, csak éhgyomorra egy pohár tiszta vizet, az az agy- és gyomorműködés frissítőm. 🙂

     

Vélemény, hozzászólás?