Lehetséges-e az élesztő felfuttatása cukor nélkül, édesítőszerrel?

Élesztő felfuttatása cukor nélkül : az egyik legmegosztóbb téma a háziasszonyok között, hogy lehet-e vagy se jó diétás kelt tésztát cukor nélkül készíteni?

Most szeretném tisztába tenni ezt a kérdést és leírni a tapasztalataimat ezzel kapcsolatban:

Amit fontos tudni, mielőtt választ kapsz arra a kérdésedre, hogy működik-e az élesztő felfuttatása cukor nélkül?

  1. Az élesztő felfuttatásához általában azért tesznek cukrot, mert a kristálycukor segíti az  élesztőgombák szaporodását.
  2. Az édesítőszerek nem segítik az élesztőgombák (és más gombák pl. Candida) szaporodását (se).
  3. Így édesítőszerrel nem fog felfutni az élesztőd, hiába is teszel bele bármilyen cukorhelyettesítőt (steviát, xilitet, eritritet, negyedannyi édesítőt).

De akkor hogyan készíts finom, puha, levegős diétás kelt tésztát, ha cukrot nem ehetsz/nem akarsz enni, de édesítővel meg nem működik az élesztő?

Elárulom: egyszerűen!

Minden, de minden kelt tészta elkészül az élesztő felfuttatása nélkül is.

Egyszerűen csak annyit kell tenned, hogy az élesztőt futtatás helyett belemorzsolod a lisztbe (ha friss élesztőt használsz), vagy ha zacskós instant élesztővel sütsz, szórd csak bele bátran a tálba.

Innentől kezdve szemrebbenés nélkül dagaszd be a diétás kelt tésztádat úgy, mintha már benne lenne a kovász a lisztes tálban.

A jó diétás kelt tészta titka főleg az alapanyagok hőmérsékletén, és a megfelelő dagasztáson, kelesztésen múlik.

Meglásd, ha így teszel, pont ugyanolyan finom, levegős, foszlós kelt tésztákat tudsz majd készíteni, mintha csak cukorral készült volna a diétás süteményed, kenyered.

Diétás kelt tésztából készült receptjeim közül néhány:

Diétás lekváros bukta

Szénhidrátcsökkentett fonott kalács

Cukkinis répás szénhidrátcsökkentett zsemle

Diétás kifli szénhidrátcsökkentett lisztből

Szénhidrátcsökkentett fatörzs kifli

Diétás virslis kifli

Diétás pizzás csiga

Diétás hamburger zsemle

Élesztő felfuttatása cukor nélkül

Néhány hasznos tipp az élesztő használatához:

  • 1 csomag (7 g) instant élesztő általában 0,5 kg liszthez elegendő,
  • 1 kocka (5 dkg) friss élesztő általában 1 kg liszthez elegendő,
  • instant élesztővel is nagyon szép kelt tésztákat tudsz készíteni, de ha biztosra akarsz menni, akkor használj frisset (az amúgy is természetesebb, kevésbé feldolgozott szerintem),
  • 10 dkg élesztő 42 gramm szénhidrátot tartalmaz (ez csak egy érdekes infó, nem kell megijedni, ugyanis 10 dkg instant élesztőt kb. 7-8 kg liszthez használnánk el, ami egy átlagos háziasszony esetében elképzelhetetlen. Friss élesztőből ugyanez a mennyiség 2 kg liszthez elég, ami 1 kg lisztből készült bármilyen diétás péksütemény készítése esetén +21 g szénhidrátot jelent. Ez persze annyi részre oszlik el, ahány darab/szelet diétás sütemény/zsemle/kenyér készül, így végül nem lesz számottevő plusz szénhidráttartalma a készételnek.)

Jó sütést! 

Szaszkó Reya

diétás gasztroblogger

Receptjeimhez a diétás hozzávalókat a Bijó Boltban vásárolom személyesen vagy rendelek ingyenes házhozszállítással >>> BIJÓ Bolt

Bijó Diétás Webshop

Hasznos infók a diétás receptek elkészítéséhez:

Toplistás ötletek fehér liszt helyett

Negyedannyi édesítő – mi az, és hogy kell használni?

Cukorhelyettesítők (stevia, eritrit, nyírfacukor) adagolása

Melyik a legfinomabb szénhidrátcsökkentett tészta?

12 ok a kókuszzsír használata mellett

Búzasikér használata

Himalája só hatása – miért jobb, mint a hagyományos asztali só?

Készítsd el a receptet, és mutasd meg a róla készült fotót az Instagramon #salátagyár hashtaggel vagy linkkel együtt mutasd meg a Facebookon a Salátagyár Diétás Recept Klubban! >>> CSATLAKOZOM A DIÉTÁS RECEPT KLUBHOZ!

Print Friendly, PDF & Email
 

Vélemény, hozzászólás?