Egészséges rizs fajták: a barnarizs hatása, főzése, tápértéke

Barnarizs főzése, hatása, tápértéke, minden hasznos információ egy helyen a barnarizsről!

A barnarizs alacsony glikémiás indexű, lassan felszívódó szénhidrátot tartalmazó, gluténmentes diétás köret.

A barnarizs ugyanarról a növényről származik, mint a a sima fehér rizs, a különbség a feldolgozás módjában van.

A feldolgozatlan rizs sok-sok réteget tartalmaz, és attól függően távolítanak el róla rétegeket, hogy milyen végterméket szeretnének nyerni.

A barnarizs esetében kizárólag a legfelső réteg kerül le a rizsről, a hántolás után nem koptatják le róla a pelyvás héj alatti úgynevezett „ezüsthártyát” (korpa és csíra). A barnarizs emiatt sötétebb színű, mint a fehér rizs.

Mivel a barnarizs kevesebb feldolgozáson megy keresztül, ezért az értékes tápanyagait nem veszíti el (pl. a fehér rizs a feldolgozás következtében 80 %-kal kevesebb B vitamint és 75 %-kal kevesebb vasat tartalmaz!).

A barnarizs hatása

  • A barnarizs nagyon egészséges összetett szénhidrát, amely lassan emésztődik, így a szervezet nem hirtelen, hanem fokozatosan nyeri a működéséhez szükséges energiát (lassan felszívódó szénhidrát).
  • A barnarizs rostban gazdag táplálék, rosttartalma hatszorosa a fehér rizsének.
  • Egy pohár barnarizs a napi rostbevitel 14%-át fedezi.
  • A barnarizs rostjai megkötik a bélben a mérgező bomlástermékeket és csökkentik a vérben keringő ösztrogéneket (női nemi hormon), csökkenti a koleszterinszintet, megakadályozza a székrekedést és a hirtelen vércukorszint emelkedést.
  • Ballasztanyag és szénhidráttatalma olyan nyákot képez, amely közömbösíti a túlzott mennyiségű gyomorsavat, ezért enyhíti a gyomorfájást, puffadást,
  • A barnarizs gyakorlatilag az összes esszenciális aminosavat tartalmazza, amely szervezetünk fehérje felépítésében nélkülözhetetlen. Már 50 gramm barnarizs elfogyasztása fedezi a napi fehérjeszükséglet 11%-át.

Barnarizs főzése, hatása, tápértéke

A barnarizs glikémiás indexe:

A barnarizs glikémiás indexe 55 (közepes).

Tudj meg még többet a diétás köretekről ITT! >>> Diétás köretek krumpli és fehér rizs helyett

A barnarizs tápértéke

  • 100 gramm nyers barnarizs 368 kcal, 77 g (lassú) szénhidrát, 9 g fehérje és 2 g zsír.
  • 100 gramm főtt barnarizs 111 kcal, 23 g szénhidrát , 3 g fehérje, 1 g zsír.

(Összehasonlításként 100 g nyers fehér rizs 353 kcal, 78 g (gyors) szénhidrát, 7 g fehérje, 1 g zsír. 100 g főtt fehér rizs 130 kcal, 28 g szénhirát, 3 g fehérje, 0 g zsír. ).

Tehát ha csak a számokat néznénk, nem sok különbséget látunk a fehér rizs és a barna rizs között, de a benne lévő szénhidrát jó minősége (lassan felszívódó szénhidrát) miatt a barnarizs egészségesebb.

A barnarizs főzése

A barna rizs főzési ideje hosszabb, mint a fehér rizsé vagy a basmati rizsé.

Forrástól számítva általában 30-40 perc szükséges egy átlagos minőségű barnarizs megfőzéséhez. Ez a főzési idő lerövidíthető azzal, ha beáztatjuk a megmosott barnarizst főzés előtt, illetve ha a főzés közben lefedjük úgy az edényt, hogy csak keskeny rés maradjon a vízgőznek.

Nem kell teljesen elfőzni róla a vizet, mert lefedve pár perc alatt a fölösleget is magába szívja.

Milyen diétás ételeket készíthetsz barnarizsből?

  • diétás rizs köreteket (pl. zöldséges barnarizst)
  • használhatod diétás rakott ételekhez,
  • diétás húsgombóc készítéséhez,
  • rizottót barnarizsből,
  • tejberizst barnarizsből.

Barnarizses Receptek ITT!

A barnarizs fogyasztása ajánlott:

  • életmódváltóknak, fogyni vágyóknak,
  • vércukor probléma miatt diétázóknak,
  • vegánoknak,
  • gluténérzékenyeknek.

Az interneten fellelhető információk alapján összeállította:

Szaszkó Reya

életmódváltó gasztroblogger

Receptjeimhez a diétás hozzávalókat a Bijó Boltban vásárolom személyesen vagy rendelek ingyenes házhozszállítással >>> BIJÓ Bolt

Bijó Diétás Webshop

Hasznos infók a diétás receptek elkészítéséhez:

Toplistás ötletek fehér liszt helyett

Negyedannyi édesítő – mi az, és hogy kell használni?

Cukorhelyettesítők (stevia, eritrit, nyírfacukor) adagolása

Melyik a legfinomabb szénhidrátcsökkentett tészta?

12 ok a kókuszzsír használata mellett

Búzasikér használata

Himalája só hatása – miért jobb, mint a hagyományos asztali só?

Készítsd el a receptet, és mutasd meg a róla készült fotót az Instagramon #salátagyár hashtaggel vagy linkkel együtt mutasd meg a Facebookon a Salátagyár Diétás Recept Klubban! >>> CSATLAKOZOM A DIÉTÁS RECEPT KLUBHOZ!

Print Friendly, PDF & Email
 

Vélemény, hozzászólás?