Olcsó, diétás köret egy karnyújtásnyira: mi a gersli?

Mi a gersli?

A gersli, más néven árpagyöngy, hántolt árpa, burizs olcsó (0,5 kg kb. 200-300 Ft), alacsony glikémiás indexű, egészséges és finom diétás köret fehér rizs helyett.

Mostantól nincs kifogás, hogy a diétás alapanyagok drágák és nehezen beszerezhetők, ugyanis a gersli minden élelmiszerboltban kapható, kicsit sem egzotikus, könnyen beszerezhető alapanyag, ami tökéletes megoldás fehér rizs helyett.

Mi a gersli, gersli elkészítése, gersli receptek
Nyers gersli (Kép forrása: myfavouritepastime.com)

Mi a gersli? A gersli főzése, elkészítése?

A gersli elkészítése köretnek nagyon egyszerű, de fontos tudnod, hogy felhasználás előtt érdemes néhány órára beáztatni, főzési ideje így is kb. kétszerese a rizsének, kb. 40-50 perc. Gyakorlatilag szétfőzhetetlen.

A gersli felhasználása (gersli recept ötletek):

  • gersli köretként rizs helyett,
  • gersli rizottó készítéséhez,
  • gerslisaláta,
  • töltött káposzta gerslivel,
  • székelykáposzta gerslivel,
  • lucskos káposzta gerslivel,
  • rakott savanyú káposzta gerslivel,
  • gerslis káposzta,
  • húsos káposzta gerslivel,
  • ludaskása gerslivel,
  • töltött paprika gerslivel,
  • zöldséges gersli,
  • lecsós gersli,
  • húsgombócok dúsítására,
  • árpagyöngy leves (gersli leves),
  • sólet gerslivel,
  • édes gersli reggelire (tejbe gersli) piros gyümölcsökkel, fahéjjal, kakaóporral feldobva.

A gersli hatása, fogyasztásának előnyei:

  • kedvezően hat a vércukorszintre (glikémiás indexe alacsony, lassan emeli meg a vércukorszintet),
  • a gersli a legnagyobb nyomelem tartalmú gabonaféle,
  • rendkívüli rosttartalma miatt az emésztést igen kedvezően befolyásolja,
  • megnyugtatja az idegrendszert, és
  • vizelethajtó hatása is van. melynek révén csökkenti a koleszterin szintet,
  • növelheti a szellemi és fizikai teljesítményt, mivel igen magas a B vitamin tartalma, és
  • a benne található kálium és magnézium tartalom miatt erősíti, és egyben nyugtatja idegrendszerünket.
  • az E vitamin pedig megszépít minket, és megújítja bőrünket.
  • a férfiak esetében javítja a szexuális potenciát is
Mi a gersli, gersli elkészítése, gersli receptek: töltött káposzta gerslivel
Töltött káposzta gerslivel

Hogyan segíti a gersli (árpagyöngy) a súlycsökkentést és a vércukorszint egyenletesen tartását?

Mivel az árpagyöngy lassú felszívódású szénhidrátokat tartalmaz, fogyasztását követően nem emelkedik meg hirtelen a vércukorszint, a szervezet fokozatosan bontja le – így hosszú időn át tartó teltségérzetet ad. A cukoranyagcserére tehát kedvező hatást gyakorol, így elkerülhetők a diéta során hirtelen rád törő éhségrohamok.

A gersli méregtelenítő hatása:

Magas rosttartalmának köszönhetően segíti az emésztést, kellő folyadékfogyasztás mellett gyorsítja a vastagbélben lerakódott salakanyagok távozását – megkönnyítve ezáltal a tápanyagok felszívódását. Továbbá csökkenti az emésztőrendszerben kialakult esetleges gyulladásokat, és méregtelenítő hatású is.

A gersli gluténtartalmú  élelmiszer, fogyasztása lisztérzékenyeknek nem ajánlott!

Mi a gersli tápértéke?

100 g nyers gersli kalória, fehérje, zsír és szénhidráttartalma:

  • 342 kcal,
  • 65 g szénhidrát,
  • 11 g fehérje,
  • 2 g zsír,
  • 10 g rost.

Összehasonlításként az egészséges rizs fajták (barna rizs, basmati rizs) és a bulgur tápértékéről itt olvashatsz:

Mi a bulgur? Bulgur elkészítése, bulguros recept ötletek

Egészséges rizs fajták: barna rizs hatása, tápértéke

A basmati rizs miért jó, miért diétásabb, mint a fehér rizs?

A cikkben szereplő információk nem helyettesítik a szakorvos és a dietetikus tanácsait!

A cikket az interneten fellelhető információk alapján összeállította: 

Szaszkó Andi 

életmódváltó gasztroblogger

 

Vélemény, hozzászólás?