Extra szűz olivaolaj: mire figyelj a vásárláskor?

Extra szűz olivaolaj sütéshez, főzéshez?

Sajnos az utóbbi időben az extra szűz olivaolaj használata kezd háttérbe szorulni a kókuszolaj mellett. Ennek talán az is lehet az oka, hogy ember legyen a talpán, aki ki tud igazodni a boltok polcain sorakozó olivaolaj fajták között (és itt nem csak a márkára gondolok)!

Ha bemész egy egyszerű hipermarket olaj részlegére, találsz extra szűz olivaolajat (extra vergine), szűz olivaolajat, tiszta olivaolajat, sansa és pomace olivaolaj, valamint orujo olivaolajokat.

Te tudod, hogy ezek között mi a különbség?

Ezt a bejegyzést azért tartottam fontosnak megírni, hogy képbe kerülj az olívaolajokkal, tudd, hogy melyiket érdemes megvenni és ne félj használni a diétás receptjeidhez!

Extra szűz olivaolaj
Extra szűz olivaolaj

Extra szűz olivaolaj készítése

Kezdjük az alapoktól!

Az olivaolaj az olajfa termésének, az olívabogyónak préseléséből származó olaj.

A legjobb aromájú, tápanyagokban leggazdagabb olivaolaj mechanikus (tehát vegyszeres kezelés nélkül), hidegsajtolás útján szűrés nélkül nyerhető, ez az extra szűz olivaolaj.

A hideg sajtolás során csak nyomást használnak az olívaolaj előállításához, mellőzve az oldószereket, vagy a hőt.

Ennek a natúr sajtolási eljárásnak köszönhetően az extra szűz olivaolaj

  • mentes minden vegyi anyagtól és eljárástól,
  • tartósítószert nem tartalmaz, így
  • az olívaolaj íze megőrzi természetességét és vitamintartalmát.

Érdekesség: tudtad, hogy egy liter olívaolajhoz kb. 7 kg olívabogyót kell leszüretelni, ami egy komplett olajfa termésmennyisége? 

Ez történik az extra szűz olivaolaj préselése után megmaradt olivabogyókkal

Ha az első préselés után kinyerték az extra szűz olívaolajat, a bogyókat tovább préselik.

Ekkor keletkezik a szűz olivaolaj, amelynek íze és minősége elmarad az extra szűz olajétól.

A következő fokozat a tiszta olivaolaj, amely a szűz és a finomított olívaolajok keveréke.

Amit soha ne vegyél le a polcról, az a sansa, pomace vagy orujo névvel jelölt olajok! Hogy miért ne? Mert ezeket a többször kipréselt olívamasszából (ún. pogácsából) oldószerrel (vagyis vegyszerrel!) nyerik ki, és szánalmasan alacsony mértékben, csupán 1 %-ban tartalmaznak extra szűz olívaolajat!  (Kb. ahhoz lehet hasonlítani, mintha egy nemes bor helyett kannás/tablettás verziót választanál!) A mediterrán országokban ezeket már nem is árulják.

Van-e különbség az extra szűz olivaolajok között?

Attól függ, hogy milyen bogyóból sajtolták.

A nem teljesen érett (zöld) olívabogyóból készült extra szűz olivaolaj értékesebb, antioxidáns tartalma magasabb (viszont az íze is erőteljesebb, keserűbb és csípősebb), a savtartalma alacsonyabb.

Az érett (“fekete”) olívabogyó viszont sokkal több (és enyhébb ízű) olivaolajat ad, alacsonyabb antioxidáns tartalommal.

Mire figyelj az olivaolaj kiválasztásakor?

Olivaolaj vásárláskor érdemes figyelni a palackokon a fajta megnevezését, mert ha feltüntetik, biztos lehetsz benne, hogy jó minőségű olajjal van dolgod. (Sajnos az átlagos magyar háziasszony számára elérhető árkategóriákban ilyen olívaolajjal még nem találkoztam.)

(A bogyófajta azért fontos, mert a szőlőfajtákhoz hasonlóan mindegyik olajbogyófajtánál fajtánként eltérhet a benne lévő antioxidáns, más az ízük, illatuk…stb.)

Mindenképpen érdemes odafigyelni a felhasznált olívabogyó fajták arányára, a termőhelyre vagy régióra, valamint a termelőre.

Az olívaolaj származási helye is sokat elárulhat a minőségéről: a világon a legnagyobb olivaolaj termelők Spanyolország és Olaszország, így a spanyol és olasz olívaolajokat mindenképp érdemes megkóstolni!

(A görögök, törökök és arabok szintén alaposan kiveszik a részüket a termelésből és fogyasztásból, de a francia és kaliforniai olajok is említésre méltóak.)

Az olivaolaj hatása

  • Az extra szűz  olivaolaj A- és E-vitamin tartalma rendkívül magas.
  • Megvédi az érrendszert a meszesedéstől és megakadályozza a zsírok lerakódását az erekben.
  • Erősíti az izomsejteket és segít a trombózis, illetve a magas vérnyomás kialakulásának megelőzésében.
  • Egyes tanulmányok szerint napi néhány evőkanálnyi extra szűz olivaolaj javítja az infarktusbetegek vérképét és csökkenti a férfiak vérnyomását.
  • Az olívaolaj hamar felbomlik az emésztőrendszerben, savcsökkentő hatású, de máj- és epediéta esetén is fogyasztható.
  • Az olívaolaj a benne lévő antioxidánsoknak köszönhetően kiváló immunerősítő.

Az extra szűz olivaolaj használata

Az enyhébb ízű (érett bogyóból préselt) extra szűz olivaolaj ideális

A markáns ízű (zöld olívabogyóból préselt) olivaolajok jól illenek

  • tésztákhoz,
  • húshoz,
  • halhoz és
  • a híres bruschettához.

Olivaolaj sütéshez, főzéshez

Az olívaolaj nemcsak salátákba, hanem sütésre, főzésre is használható.

210 fokon kezd égni (összehasonlításul: a napraforgóolaj 170, a vaj pedig 132 Celsius-fokon) és még többszörös melegítés során sem törik meg, azonban fontos, hogy ne hagyjuk túlmelegedni és szűrjük át!

Sütőben való sütéshez nagyon praktikus az extra szűz olivaolaj spray, amivel jócskán spórolhatsz az elfogyasztott zsírmennyiségen!

Az extra szűz olivaolaj tárolása

Az extra szűz olivaolajat fénytől védve, sötét üvegben vagy sötét helyen és állítva kell tárolni. Ideális tárolási hőmérséklete 14–16°C, maximum 20°C.

Ne tartsd hűtőszekrényben, mert megdermed! Ha mégis beraktad a hűtőbe, akkor használat előtt mindig várd meg, amíg az olivaolaj átveszi a szobahőmérsékletet.

A cikk megírásához felhasználtam az igazioliva.hu és az oliverdi.hu oldalain található információkat is.

(A cikkben szereplő információk nem helyettesítik az orvosi gyógykezelést és a szakképzett dietetikus tanácsait!)

Print Friendly, PDF & Email
 

One thought on “Extra szűz olivaolaj: mire figyelj a vásárláskor?

Vélemény, hozzászólás?