Édesítőszerek, amikre ne cseréld le a cukrot!

Édesítőszerek, amikkel sosem fogsz lefogyni, ezért ne helyettesítsd velük a cukrot! 

Létezik ilyen? Igen, sajnos nem minden édesítőszer egészséges, amit cukor helyett használhatunk. De ne szaladjunk ennyire előre! Először is nézzük meg, hogy miért van szükség a cukor helyettesítésére? 

Elsősorban azért, mert édesszájúak vagyunk és ha már édességet (süteményt, csokit, kekszet…stb.) eszünk, akkor az legalább legyen egészséges!

A cukor káros hatásai

Azon kívül, hogy a cukor hizlal (ezt úgyis tudod 😉 ) , még sok-sok egészségügyi probléma okozója.

A cukorfogyasztás az egyik oka

  • a hiperaktivitásnak,
  • a koncentrációzavarnak,
  • a hangulatingadozásnak,
  • az immunrendszer gyengülésének,
  • a Candida gomba elszaporodásának, továbbá
  • tönkreteszi a hasnyálmirigy működését,
  • károsítja a májat,
  • károsítja az idegrendszert,
  • rontja a fogakat, és még sorolhatnám, de nem teszem, mert akkor sosem tudod meg, hogy mit ne használj helyette! 😉
  • Szóval a cukrot elhagyni és/vagy lecserélni mondhatni, létfontosságú. Ha már viszont elhagytuk, fontos, hogy jól válasszunk cukorhelyettesítőt, mert a rosszul megválasztott édesítőszerrel (és mértéktelen fogyasztásával) még nagyobb problémát okozhatunk magunknak, mintha le sem cseréltük volna!

Milyenek a jó édesítőszerek? 

  • nem emelik meg (vagy legalábbis nem hirtelen) a vércukorszintet,
  • nem tartalmaznak mesterséges anyagokat (vagyis természetes édesítőszerek), és
  • tartalmaznak a szervezet számára értékes tápanyagokat, vitaminokat is.
Édesítőszerek, amik nem jók cukor helyett
Édesítőszerek, amik nem jók cukor helyett

Édesítőszerek, amelyek nem sokkal jobbak, mint a kristálycukor:

A most következő édesítőszerek a fentebb említett három szempontnak nem vagy csak részben felelnek meg, így NE ezekre cseréld le a cukrot, ha fogyni akarsz, inzulinrezisztenciás vagy vagy cukorbeteg!

1. Cukor helyett mézet? 

A méz egy igazán természetes (legalábbis ha nem a hipermarketben, hanem termelőtől vesszük) és tápanyagokban, antioxidánsokban gazdag édesítőszer, de sajnos akkor is tömény cukor… Ha fogyni akarsz vagy betegség (inzulinrezisztencia, cukorbetegség) miatt kell odafigyelned a vércukorszintedre, sajnos a méz nem jó választás.

Hogy miért nem?

Azért, mert a mézben lévő egyszerű szénhidrátok gyorsan felszívódnak, így gyorsan megemelik a vércukorszintet. A glikémiás indexe közepes (méz: 62, kristálycukor: 100). Ráadásul meleg hatására a benne lévő vitaminok és tápanyagok elbomlanak, így egy mézes tea, mézes sütemény semmivel sem egészségesebb, mintha sima kristálycukorral készítetted volna!

Természetes? 🙂

Tápanyagokban gazdag? 🙂

Egyensúlyban tartja a vércukorszintet? 🙁

2. A nádcukor egészséges?

El fogsz keseredni… Sajnos nem!

A barnacukor (= barna nádcukor) (1 evőkanál = 52 kalória) hiába barna színű, ez csak azért van így, mert nem ment végig a teljes feldolgozási folyamaton. Ennek ellenére ugyanúgy finomított, mint a kristálycukor, csak a gyártáskor keletkező mellékterméktől, a melasztól barna!

A melasz okozza finom karamellás ízét, de a vércukorszintet sajnos ugyanolyan gyorsan megemeli, mint a répa (=kristály)cukor.

A nádcukor glikémiás indexe: 68 (közepes)

Természetes? 🙁

Tápanyagokban gazdag? 🙁

Egyensúlyban tartja a vércukorszintet? 🙁

3. A fruktóz már csak jó lesz, hiszen a cukorbetegeknek is azt ajánlják? 

Igen, a fruktózt évtizedek óta ajánlgatják az orvosok a cukorbetegeknek. A fruktóz (gyümölcscukor) rövid távon valóban lassabban emeli  meg a vércukorszintet (a fruktóz glikémiás indexe: 23, alacsony – a kristálycukoré 100, magas!).

Nagy mennyiségben (éveken, évtizedeken át napi szinten fogyasztva) hozzájárulhat a triglicerid (vérzsír) szint emelkedéséhez, a zsír raktározásához, így a szívbetegségek kialakulásához, de növeli a köszvény, a cukorbetegség, az érrendszeri problémák kockázatát is. (Hoppá! Cukorbetegeknek cukorbetegséget okozó édesítőszer adnak???)

Most biztos azt mondod magadban, hogy de hát a fruktóz gyümölcscukor és a gyümölcsben is gyümölcscukor van! Ez így van, de a gyümölcsben ott van még a plusz rosttartalom, ami lassítja a természetes gyümölcscukor felszívódását! A boltokban kapható fruktóznak viszont sajnos nincs sok köze a gyümölcsökhöz, mert azt kukoricakeményítőből mesterségesen vonják ki! Így sajnos természetesnek semmiképp sem nevezhető!

Tipp: fruktóz helyett jó választás a stevia!

Természetes? 🙁 

Tápanyagokban gazdag? 🙁

Egyensúlyban tartja a vércukorszintet? 🙂

5. A kókuszvirág cukor már csak jó???

Ami kókuszból készül, az csak jó lehet, ugye? Mert a kókuszzsír, a kókusztej, a kókuszliszt  mind, mind alacsony szénhidrát tartalmú, egészséges, diétás termékek.

Sajnos ki kell, hogy ábrándítsalak, a kókuszvirág cukor nem tartozik bele ebbe a körbe! Ezt a természetes édesítőszert a kókuszvirág nektárjából állítják elő, így még csak kókusz íze sincs! (Fruktóz tartalma viszont annál magasabb!)

A kókuszcukor előállítása két lépésből áll: vágást ejtenek a kókuszvirágon, melynek folyadékját tartályokba gyűjtik, majd a nedvet magas hőmérsékletnek teszik ki, míg a víz el nem párolog. A boltokban ilyen formába kerül eladásra a csomagolt kókuszcukor.

Tény, hogy a kókuszvirág cukor glikémiás indexe csak 35 a kristálycukor 100-as értékéhez képest, de napi rendszerességű fogyasztásra a benne lévő kalória- és szénhidrátmennyiség miatt (ami közel ugyanannyi, mint a répacukorban) mégsem ajánlott! Hiába tartalmaz különböző tápanyagokat, azokhoz más, egészségesebb, kevesebb szénhidrátot tartalmazó ételekből is hozzájuthatunk!

Természetes? 🙁

Tápanyagokban gazdag? 🙂

Egyensúlyban tartja a vércukorszintet? 🙁

6. Az agave szirup hatása

Már a “szirup” elnevezés is sokat elárul… Sűrű, émelygősen édes, nyúlós cucc… Kb. egy kategória a mézzel…. Most komolyan, már ránézésre is el tudjátok képzelni, hogy ettől fogyni lehet (vagy legalábbis, hogy ne hizlaljon)?

Tény, hogy az agave szirup glikémiás indexe alacsony (10-20 között – kristálycukoré 100!), de a kókuszvirág cukorhoz hasonlóan tömény fruktóz, aminek a káros hatásairól feljebb olvashattál!

Az agave szirup a cukornál lényegesen édesebb, így mondjuk kevesebbet kell belőle használni, de épp úgy hintázni fog tőle a vércukorszinted, mint a répacukortól!

Természetesnek természetes édesítőszer, bár a manapság forgalomba hozott agave szirupok már messze nem úgy készülnek, mint anno a bennszülötteké: az édes folyadékot ipari körülmények között, fruktóz formájában nyerik ki a levélből. Az utóbbi idők kutatásai abba az irányba mutatnak, hogy a túlzott fruktóz-fogyasztás veszélyes.

Természetes? 🙂 

Tápanyagokban gazdag? 🙂 

Egyensúlyban tartja a vércukorszintet? 🙁

7. Mesterséges édesítőszerek (szacharin, aszpartám, szukralóz és társai)

A mesterséges édesítőszerekről mindenképp lebeszéllek: a szacharinról (E 954), a ciklamátról (E 952), a szukralózról (E 955), az aszpartámról (E 962), az aceszulfám-K (E 950) tartalmú édesítőkről.

Ezeket az egyébként nullkalóriás, sütésálló édesítőszereket mesterséges, kémiai úton állítják elő, így semmilyen természetes anyagot nem tartalmaznak!

Sokat elmond a mesterséges édesítőszerekről, hogy szinte valamennyit vegyészek “találták fel” 1-200 évvel ezelőtt úgy, hogy kísérletezés közben véletlenül vették észre az édes ízt az ujjaikon! Máig vita tárgya, hogy rákkeltőek-e vagy sem, de mivel semmilyen természetes anyagot nem tartalmaznak, nem is lehet kérdés, hogy használjuk-e? Válaszd inkább a növényi alapú, természetes édesítőszereket!

Természetes? 🙁

Tápanyagokban gazdag? 🙁

Egyensúlyban tartja a vércukorszintet? 🙂Most pedig jogosan teszed fel a kérdést: ha sem mézet, sem barna cukrot, sem kókuszcukrot…. sem… sem… sem… Akkor mit használj cukor helyett? Mindenképpen természetes édesítőszereket, amelyek a fenti három szempontnak (természetes, nullkalóriás, tápanyagokban gazdag) megfelelnek!

Üdvözlettel:

Szaszkó Reya diétás gasztroblogger

(A cikkben szereplő információk tájékoztató jellegűek, nem helyettesítik az orvosi gyógykezelést és a szakképzett dietetikus tanácsait!)

Receptjeimhez a diétás hozzávalókat a Bijó Boltban vásárolom személyesen vagy webshopon keresztül, ingyenes házhozszállítással >>> BIJÓ Bolt

Bijó Diétás Webshop

Hasznos infók a diétás receptek elkészítéséhez:

Toplistás ötletek fehér liszt helyett

Negyedannyi édesítő – mi az, és hogy kell használni?

Cukorhelyettesítők (stevia, eritrit, nyírfacukor) adagolása

12 ok a kókuszzsír használata mellett

Búzasikér használata

Himalája só hatása – miért jobb, mint a hagyományos asztali só?

Print Friendly, PDF & Email
 

Vélemény, hozzászólás?