Burgonya édesburgonya különbség: jobb-e az édesburgonya a fogyáshoz?

Burgonya édesburgonya különbség

Miért jobb az édesburgonya, mint a hagyományos krumpli, ha fogyni szeretnél? Vagy jobb-e egyáltalán?

Ez az egyik leggyakoribb kérdés, ami az életmódváltáskor felmerül, hiszen a hagyományos krumplit szinte mindenki szereti, és lehetőleg nem szeretnénk lemondani a kedvenc hasábburgonyánkról, krumplipüréről vagy rakott krumpliról (hogy csak néhány népszerű krumplis ételt említsek).

De mi a különbség az édesburgonya és a hagyományos krumpli között?

Valóban jobb (diétásabb) az édesburgonya, mint a hagyományos krumpli?

Ahhoz, hogy megtudjuk, meg kell nézni mind az édesburgonya, mind pedig a hagyományos burgonya tápértékét (kalória és szénhidráttartalmukat, glikémiás indexüket, keményítő tartalmukat), így világossá válik, hogy valóban kedvezőbbek-e az édeskrumpli paraméterei és tényleg “bűnösebb”-e a hagyományos krumpli az alakunkra nézve?

Miért jobb az édesburgonya?

Az édesburgonya tápértéke

Az édesburgonya tápértéke kiemelkedő, a rostok, vitaminok és tápanyagok mennyisége alapján egy igazi szuper élelmiszerről beszélünk, mivel A vitamin tartalma és béta-karotin tartalma, valamint nátrium tartalma rendkívül magas, de emellett több fontos vitaminból is jelentős mennyiséget tartalmaz.

Figyelemreméltó azonban, hogy a hagyományos burgonya is hasonlóan bővelkedik vitaminokban, rostokban és ásványi anyagokban, pl. jelentős mennyiségű, az édesburgonyánál is több vasat, B6 és C vitamint tartalmaz.

Az életmódváltás szempontjából azonban nagyon fontos , hogy a hagyományos krumpli vagy az édesburgonya szénhidráttartalma alacsonyabb, illetve hogy melyikük szénhidráttartalma szívódik fel lassabban (vagyis melyik tartalmaz több rostot)?

Erre a kérdésre egyértelmű választ kapunk az alábbi összehasonlító táblázatból:

100 g nyers
burgonya
100 g nyers,
sárga húsú
édesburgonya
kcal 77 85
szénhidrát (g) 19 20
rost (g) 2.2 3
cukortartalom (g) 4.2 n.a.
keményítő (g) 15 12.7
fehérje (g) 2 1.6
zsír (g) 0.1 0.1

Ahogy láthatjátok, az édesburgonya szénhidráttartalma semmivel sem kevesebb, mint a hagyományos krumplié, sőt, rosttartalomban, fehérje és zsírtartalomban is szinte megegyeznek, tehát ha ugyanúgy (pl. megfőzzük) készítjük el mindkettőt, akkor egyik sem diétásabb a másiknál.

Az édesburgonya glikémiás indexe (GI)

Az édesburgonya glikémiás indexe (a szénhidrátok felszívódásának “sebessége”) alapvetően nem sokban különbözik a hagyományos krumpliétól, viszont a szénhidrátok felszívódása függ attól is, hogy

  • az édesburgonya milyen fajtájú (pl. a fehér édesburgonya diétásabb), illetve
  • milyen ételt készítünk belőle (mennyire zsíros, mennyi fehérjét tartalmaz, milyen más alapanyagokkal társítjuk, mennyire aprítjuk, reszeljük, pürésítjük…stb.)

Azt tudnod kell, hogy minden egyes beavatkozás, amivel az ételek állagát megváltoztatjuk (reszelés, pürésítés, főzés, sütés) emeli a glikémiás indexet és gyorsítja a benne lévő szénhidrátok felszívódását.

Így gyakorlatilag tökmindegy, hogy a krumplipüré, a tócsni, a sztrapacska, a gombóc, a nudli vagy az olajban sült hasábburgonya édesburgonyából vagy hagyományos krumpliból készül, egyik sem lesz diétás.

Ha a legegészségesebb fogást szeretnél készíteni édesburgonyából, akkor javasolt héjában megsütni vagy megfőzni, hasábburgonya esetén pedig kevés olajjal átforgatni és tepsiben megsütve fogyasztani, de ha a hagyományos burgonyát készíted el ugyanígy, azzal sem lőhetsz mellé!

Ha pedig mégis ragaszkodnál egy jó krumplipüréhez, gombóchoz vagy tócsnihoz, mindenképp

  • használj hozzá magas rosttartalmú diétás liszteket (pl. teljes kiőrlésű liszt, Dia Wellness CH Minusz vagy DW 50 liszt, zabpehelyliszt…stb.), illetve
  • ahol csak tudod, egészítsd ki plusz fehérjével (pl. túróval, natúr fehérjeporral…stb.)

Ehhez itt találsz édesburgonyából készült diétás recepteket >>> Édesburgonyás Receptek

Emellett természetesen fontos, hogy bármely burgonyás ételt mértékkel fogyassz és számold bele a szénhidráttartartalmát a napi keretedbe, mert annyira finom, hogy sajnos könnyű vele túlzásba esni.

Édesburgonya elkészítése

Édesburgonyából kapható vörös, sárga, lila, fehér vagy akár rózsaszín húsú is.

A fehér édesburgonya kevésbé édes, a sárga édesburgonya természetes cukortartalma magasabb.

Miért jobb az édesburgonya

Édesburgonya főzése

Az édesburgonyát ugyanúgy kell megfőzni, mit a hagyományos krumplit, de gyorsabban megfő, mint a hagyományos krumpli.

Jó tudni, hogy a sült édesburgonya glikémiás indexe magasabb (gyorsabb felszívódású), mint a főtt édesburgonyáé (ez a sima burgonyával is így van).

Édesburgonya sütése

Az édesburgonya süthető grillsütőben, serpenyőben, vagy sütőben egyaránt, de ügyeljünk rá, hogy minél kevésbé reszeljük, törjük és minél kevesebb olajjal készítsük, így valóban diétás fogások készíthetők belőle.

És hogy miért nem sül az édesburgonya olyan ropogósra, mint a hagyományos krumpli?

Nos, itt azért megmutatkozik a burgonya édesburgonya különbség, hiszen ez az édesburgonya alacsonyabb (12,7 g/100 g, míg a hagyományos burgonya 15 g /100 g) keményítőtartalma miatt történik így.

Az édesburgonya fűszerezése tetszőleges, ízlés szerint bármivel ízesítheted.

A fentiek alapján elmondhatjuk, hogy a burgonya és az édesburgonya között tápértékben nincs különbség.

Sokkal inkább az elkészítési módtól és az egyéb felhasznált alapanyagoktól függ, hogy a krumplis ételek beilleszthetők-e az életmódváltásba.

Összeállította: 

Szaszkó Andi

életmódváltó gasztroblogger

A cikk megírásához a tapasztalataimon kívül ezeket a cikkeket is felhasználtam:

https://hu.wikipedia.org/wiki/Burgonya

https://hu.wikipedia.org/wiki/%C3%89desburgonya

https://www.precisionnutrition.com/sweet-potatoes-vs-potatoes-infographic

https://www.eatingwell.com/article/290915/are-sweet-potatoes-better-than-white-potatoes/

https://www.healthline.com/nutrition/sweet-potato-vs-potato#bottom-line

https://www.everydayhealth.com/diet-nutrition/sweet-potatoes-vs-white-potatoes-how-do-they-compare/

 

Vélemény, hozzászólás?